ИДЕИТЕ ЗА ПРОМЯНА В ОБРАЗОВАНИЕТО НА МИНИСТЪР ТАНЕВ

 

Динко Господинов

 

През седмицата Министърът на образованието проф. Тодор Танев представи на два пъти идеите си за промяна в образованието. Те са ориентирани основно към сектора на професионалното образование, който в годините на прехода беше сериозно подценен и позабравен. Или както отбеляза самият министър, „професионално образование у нас няма“.

Икономическата криза в годините на прехода и преструктурирането на икономиката доведоха до масовото закриване на десетки ненужни професионални училища. При оцелелите се получи сериозно разминаване между предлаганите от тях специалности и търсените на пазара на труда. През учебната 2014/ 2015 г. по данни на НСИ в професионалните училища учат само 18,9 % от учениците от първи до дванадесети клас, което е твърде незадоволително и вече се чувства известен недостиг от технически кадри – шофьори, автомонтьори, заварчици, оператори на металообработващи машини и др.

Всъщност промяната възстановява в известна степен съществуващата ситуация отпреди десетина години, когато бе взето неадекватното решение за закриване на професионалните училища, осигуряващи обучение по професии без придобиване на средно образование. По този начин системата на средното образование бе унифицирана – в нея останаха само един тип училища – професионалните гимназии. Не всички ученици обаче имат желание и възможност да усвоят професия на равнище средно образование. Оказа се, че няма образователна структура, която до поеме учениците, които след завършването на основно образование или отпадайки от средната степен искат да усвоят професия в рамките на 1 – 2 години.

Това, което се предлага от министерството на образованието дава възможност на учениците след завършването на 10 клас да учат 2 години за получаването на работническа квалификация и евентуално още 2 години за квалификация майстор. Завършилите 12 клас могат да получат квалификация майстор след 2 години обучение.

Другата идея е за подготовка на висококвалифицирани специалисти след завършването на ВУЗ. По този начин се цели да се отговори на потребностите от специалисти в бързо развиващите се високотехнологични сектори на икономиката, като например ІТ сектора, които изпитват все по-голям недостиг от кадри.

Comments

comments

Author: Redaktor1